Theo van den Dungen lanceert ‘Laadwijzer’
Er is een tekort aan laadpalen, auto's blijven onnodig lang staan
Socialer en efficiënter gebruikmaken van elektrische laadpalen, dat wil Schijndelaar Theo van den Dungen bereiken met zijn nieuwe uitvinding: de ‘Laadwijzer’. Het is een soort parkeerkaart voor gebruikers van laadpalen. Het Rijk gaat de eerste duizend kaarten gebruiken.
Landelijk zijn op dit moment zo’n 60.000 publieke laadpalen beschikbaar maar die worden volgens Van den Dungen lang niet altijd efficiënt ingezet. ,,Hoe vaak zie je niet dat auto’s één of meerdere dagen op een ‘laadplek’ staan?”, schetst hij. ,,Dat moet anders. Zeker nu er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen. Efficiënt en sociaal gebruik van laadpunten wordt steeds belangrijker.”
Elkaar helpen
Elektrische rijders kunnen volgens de Schijndelaar elkaar helpen door niet langer gebruik te maken van een oplaadpunt dan noodzakelijk is. ,,Maar hoe weet je nu wanneer een oplaadpunt vrijkomt? Met de Laadwijzer achter de voorruit is dat voortaan eenvoudig te zien.”
Het Rijk, een specifieke organisatie mag Van den Dungen nog niet noemen, gaat de eerste duizend Laadwijzers in gebruik nemen. Het is de bedoeling dat de ‘laadkaart’ net zoals de al jaren ingeburgerde blauwe parkeerschijf achter de voorruit komt te liggen. ,,Mensen moeten er uiteindelijk net zo gewend aan raken. Ze zullen inderdaad even moeten kijken of er een Laadwijzer ligt. Het is iets nieuws en dat heeft tijd nodig. Ik heb ook al contacten lopen bij leasemaatschappijen, verhuurbedrijven, grotere ondernemingen met een eigen elektronisch wagenpark, parkeerbeheer en parkeergarages en hoop dat de Laadwijzer uiteindelijk ook voor particulieren beschikbaar komt. De interesse is er zeker want het tekort aan laadpalen is echt een probleem.”
De Laadwijzer is een afgeleide van de ‘Sunbreaker’ die de Schijndelaar vijf jaar geleden lanceerde. Van den Dungen vond dat er een einde moest komen aan het fenomeen ‘handdoekje leggen’ bij hotelzwembaden. ,,Ik was vier jaar geleden heel ver met onderhandelingen met Thomas Cook. Zij wilden ze bij hun hotels op Ibiza, Mallorca en Canarische eilanden neerleggen maar een nieuwe directeur besloot anders en ketste alles af. Niet veel later ging Thomas Cook failliet.”
Van den Dungen zat niet bij de pakken neer en besloot de Sunbreaker om te vormen naar de Laadwijzer. Ook was hij een tijdje betrokken bij ‘Enirgy’, een informatie- en verkooppunt van alles wat met duurzaamheid te maken heeft en vestigingen had in de voormalige ABN-AMRO bank in Schijndel en de Vier Kolommen in Vught. ,,Ook dat draait volop maar is volledig door mijn compagnon overgenomen. Ik ben afgelopen jaar foodtruck Satheo begonnen en werk momenteel in een coronateststraat. Ik bedenk graag dingen en doe waar ik gelukkig van word.”